Mensen helpen en zélf de taal leren
Aiham (42 jaar) weet als geen ander hoeveel vrijwilligerswerk kan betekenen. Voor de persoon die je helpt, maar ook voor jezelf. Als vrijwilliger bij de ICT-helpdesk hielp Aiham bijna twee jaar lang medewerkers en vrijwilligers van Versa Welzijn uit de brand. Van laptops die vastliepen tot hulp bij het opzetten van een Teams-meeting in corona-tijd: Aiham’s brede ICT-expertise kwam goed van pas. Ook voor Aiham zelf bracht het veel: dankzij deze ervaring heeft hij nu een vast contract bij een ICT-bedrijf.
Nederlander worden
Zo’n zes jaar geleden kwam Aiham in Nederland wonen. Hij verbleef in verschillende AZC’s, daarna in Amsterdam en woont nu sinds 2,5 jaar met zijn jonge gezin in Huizen. Zijn kinderen gaan naar school, spelen met vriendjes en zijn aan het leven hier gewend “Zij dromen zelfs in het Nederlands”.
Aiham vindt het belangrijk om zelf ook goed de taal te spreken “Voor de kinderen, maar ook omdat wij Nederlander willen worden. Dan moet je de taal kennen.” Hij ging daarom op zoek naar een mogelijkheid waarbij hij zoveel mogelijk Nederlands hoort en moet spreken.
Eigen ervaring benutten
Een vriendin wees hem op een vacature bij de ICT-helpdesk van Versa Welzijn. In Syrië werkte Aiham jarenlang als ICT-medewerker bij verschillende grote bedrijven, waaronder voor de United Nations in Damascus. In Nederland wilde hij het liefst zoveel mogelijk van deze ervaring gebruik maken, maar wist ook dat hier grenzen aan zaten. “In de ICT en technologie-branche is het belangrijk om altijd up-to-date te zijn. Dat geldt voor apparaten, maar ook voor jezelf. Als je er langer dan een jaar uit bent, is dat eigenlijk al te lang voor de ICT-wereld. Je moet dan weer alle nieuwe technologie en programma’s leren kennen. Door de oorlog in Syrië en daarna vluchten uit het land ben ik er een tijd uit geweest. Ik heb mijn kennis al die tijd niet kunnen gebruiken en dat moest ik gaan vernieuwen”. Aiham greep de kans bij Versa Welzijn dus met beide handen aan en ging voor twee dagen in de week aan de slag. “Ik raakte zo ook gewend aan een Nederlandse werkomgeving. Het is anders om in Nederland te werken dan in Syrië. Dat moet je leren kennen en ervaring mee opdoen.”
Contact met mensen
“Problemen oplossen van collega’s: een computerprogramma dat het niet doet, de printer die vastloopt, een vraag over het netwerk. Ik houd ervan om mensen daarbij te helpen”. Om dit goed te kunnen doen moest Aiham steeds begrijpen wat er gezegd werd, doorvragen en kunnen uitleggen. Alles in het Nederlands natuurlijk, precies wat Aiham wilde. “Dit was niet altijd makkelijk, maar door het te doen leer je het”.
Vacature
Aiham is inmiddels gestopt als vrijwilliger bij Versa, omdat hij nu een betaalde baan in de ICT heeft gekregen. Zijn ervaring bij Versa heeft hier zeker aan bijgedragen en Aiham hoopt dan ook dat hij met zijn verhaal andere mensen enthousiast kan maken. Wil je net als Aiham ervaring opdoen voor een eventueel nieuwe baan? Heb je kennis en vaardigheden op het gebied van ICT en ben je twee dagen per week beschikbaar voor zo’n 5 a 6 uur per dag? Laat het ons weten en pak je kans, net zoals Aiham heeft gedaan en stuur een mail naar Ben van der Swaluw ([email protected])