De dankbare kunst van het luisteren
Interview Jose Borkes van De Luisterlijn;
Aandacht is het grootste cadeau dat je een ander kunt geven. Dat diegene er mag zijn in al diens facetten. Bij de Luisterlijn train en begeleid ik vrijwilligers. Zij luisteren met hart en ziel en oprechte aandacht naar mensen die dat nodig hebben, op een moment dat zij dat luisterend oor niet vinden in hun eigen omgeving. Dit is anoniem, laagdrempelig, 24 uur per dag, zeven dagen per week, het hele jaar door. Het is een mooi proces om deze gemotiveerde mensen, die graag wat voor een ander willen betekenen, de kunst van het luisteren mee te geven. Onze training is eigenlijk meer een bewustwording. We hebben allemaal dagelijks ervaring met gesprekken voeren, maar luisteren we echt met aandacht naar de ander? Wie herkent het niet: je begint enthousiast te vertellen over je vakantie en net als je er lekker in zit, neemt je collega het over om over zijn eigen vakantie te vertellen. Of iemand vertelt jou iets en ondertussen ben je in gedachten al bezig met jouw eigen verhaal of hoe je wilt reageren, in plaats van te willen begrijpen wat de ander zegt. In deze tijd zijn we meer bezig met onze mobiele telefoon dan met onze medemens. Dat gaat ten koste van het gesprekje op straat of bij de bushalte. Zelf ben ik ook niet altijd de allerbeste luisteraar. Ik kan ook de behoefte voelen om vooral gehoord te worden. Dan betrap ik mezelf erop dat ik minder naar de ander kan luisteren. Ach, ik ben ook maar mens …
Veel onderwerpen passeren bij ons de revue, zowel aan de telefoon als op de chat: eenzaamheid, geestelijke gezondheid, relaties, invulling van de dag. En ook bijvoorbeeld dat iemand niet meer weet hoe hij of zij om moet gaan met grote financiële problemen en de daarbij behorende schaamte om het in de omgeving te delen. Daardoor kan die persoon in een sociaal isolement terechtkomen. De vrijwilliger neemt de tijd, denkt mee. En als het nodig is, kan er een doorverwijzing plaatsvinden. In het laatste voorbeeld zou dat bijvoorbeeld een schuldhulpmaatje kunnen zijn.
We hebben niet de illusie grote levensvraagstukken te kunnen oplossen in dat ene telefoon- of chatgesprek. Door met oprechte aandacht naar de ander te luisteren, kan diegene zijn pijn, zorgen en verdriet even het hoofd bieden. Je tovert de ander als het ware tevoorschijn, zoals een vrijwilliger zei. Je hebt een ander nodig om je gedachten hardop uit te spreken waardoor je zelf tot inzichten komt. Het cadeau van oprechte aandacht is ook een geschenk voor jezelf, want verbinding voelen, gehoord worden en er mogen zijn, zijn basisbehoeftes voor ieder mens.
Hoe luister jij eigenlijk?
José Borkes is trainer/begeleider bij de Luisterlijn. Die bestaat al 65 jaar. Iedereen die daaraan behoefte heeft, kan 365 dagen per jaar, 24/7 een vertrouwelijk gesprek voeren met een van de 1500 vrijwilligers. Telefoon: 088 0767 000, chat en e-mail: www.deluisterlijn.nl. Wil jij graag betekenisvol vrijwilligerswerk verrichten? www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk
Bron: corporate magazine WIJ Zijn Financiën van de Belastingdienst met thema "aandacht"
Foto: een Vrijwilliger actief bij De Luisterlijn (niet Jose Borkes)