๐๐จ๐ ๐ญ๐ซ๐๐ค ๐ฃ๐ ๐๐ ๐ฃ๐ฎ๐ข๐ฌ๐ญ๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฌ๐๐ง ๐๐๐ง ๐ฆ๐๐ญ ๐ฐ๐๐ซ๐ฏ๐ข๐ง๐ ๐ฌ๐๐๐ฏ๐๐ซ๐ญ๐๐ง๐ญ๐ข๐๐ฌ?
๐๐จ๐ ๐ญ๐ซ๐๐ค ๐ฃ๐ ๐๐ ๐ฃ๐ฎ๐ข๐ฌ๐ญ๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฌ๐๐ง ๐๐๐ง ๐ฆ๐๐ญ ๐ฐ๐๐ซ๐ฏ๐ข๐ง๐ ๐ฌ๐๐๐ฏ๐๐ซ๐ญ๐๐ง๐ญ๐ข๐๐ฌ?
Veel vrijwilligersorganisaties proberen mensen te werven via advertenties, maar hoe zorg je ervoor dat die wervingsadvertentie nieuwe vrijwilligers aantrekt? Bregje Walraven onderzocht in haar scriptie het effect van taal en beeld in vrijwilligers wervingsadvertenties. Vereniging NOV stelde haar wat vragen!
Dus je staat op een verjaardagsfeestje en Je moet in 3 zinnen uitleggen waar je scriptie over gaat. Wat zeg je dan?
โTijdens mijn bestuursjaar bij de Student Union begon ik mij af te vragen wat ervoor zorgde dat een persoon werd aangetrokken tot het doen van vrijwilligerswerk. Ik merkte dat veel werving voor nieuwe vrijwilligers via-via ging en het moeilijk was om nieuwe vrijwilligers via advertenties te rekruteren. Dat wekte mijn interesse: zijn er bepaalde kenmerken, zoals academische achtergrond, die de aantrekkingskracht van wervingsadvertenties beรฏnvloeden?โ
Wat is de belangrijkste conclusie of aanbeveling die je doet?
โOm de beste match te maken tussen een vrijwilliger en een vrijwilligersorganisatie via een advertentie zou ik aanbevelen om de wervingsadvertentie aan te passen aan de organisatiecultuur en niet aan persoonskenmerken. In mijn scriptie heb ik onderzocht of de opleidingsrichting van universiteitsstudenten een effect had op de aantrekking van beeld en taal in een vrijwilligers wervingsadvertentie. Dat bleek niet het geval: in mijn onderzoek was het erg persoonlijk en soms onverklaarbaar waarom iemand de ene advertentie aantrekkelijker vond dan de andere. Om een wervingsadvertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken zou ik aanraden deze niet aan te passen op persoonskenmerken van de ontvanger, maar aan kenmerken van de organisatie. Het beeld- en taalgebruik matchen met de organisatie geeft een vrijwilligersorganisatie de mogelijkheid de cultuur en identiteit te presenteren. Dit trekt de personen aan die vinden dat de organisatie bij hen past.โ
Voor wie is de scriptie interessant om te lezen?
โHet is interessant voor alle vrijwilligersorganisaties die te maken hebben met recruitment via advertenties. Bovendien kan het ook interessant zijn voor personen die werken in Human Resources of Marketing, gezien mijn thesis zich met name richt op content marketingstrategieรซn voor wervingsadvertenties. Er staan naast de conclusie van hierboven ook nog veel andere praktische aanbevelingen in mijn scriptie die ik heb verzameld over de verbetering van taal en beeld in vrijwilligers wervingsadvertenties.โ
Welke concrete aanbevelingen voor de praktijk zou je kunnen geven?
โGebruik humor in de taal van je wervingsadvertentie zorgvuldig: veel personen knapten helemaal af op humor in de taal van een advertentie. Verder is de gouden regel: wees eerder specifiek dan algemeen. Wees duidelijk waarvoor je vrijwilligers nodig hebt, waar het vrijwilligerswerk zich afspeelt (locatie), hoeveel tijd het van iemand vraagt, en wie je precies zoekt. Een andere aanbeveling is om duidelijk te maken wat de uitkomst is van het vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld: โEen uurtje van jouw tijd maakt drie ouderen weer gelukkigโ. Ook waren respondenten het er veelal over eens dat representatieve fotoโs van het vrijwilligerswerk hen eerder zou aantrekken dan stock fotoโs van het internet. Ten slotte is het handig de kleur en lettertype van je advertentie te coรถrdineren met het doel van het vrijwilligerswerk. Is het serieus? Kies dan bijvoorbeeld voor wat meer blauwtinten. Is het werk voornamelijk plezierig? Kies dan voor roodtinten.โ
Benieuwd geworden naar de verdere resultaten en inzichten uit deze scriptie? Je kunt deze in zijn geheel hier downloaden.
Bron: Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk