Hoe maak jij jouw organisatie toegankelijk voor nieuwe vrijwilligers?
Hoe benut je als vrijwilligersorganisatie de vrijwillige energie van mensen met verschillende achtergronden?
Movisie ontwikkelde zes digitale gesprekskaarten die organisaties helpen bij het vinden van antwoorden op deze vraag.
‘Kan een functie opgedeeld worden, zodat meer mensen hem kunnen uit voeren?’ ‘Wat doe je als een vrijwilliger zich lastminute afmeldt of niet komt opdagen?’ ‘Is een taaleis echt nodig?’ Het zijn enkele voorbeelden van vragen op de gesprekskaarten, die Movisie ontwikkelde met de Vrijwilligers- en Mantelzorgcentrale Almere (VMCA).
Het beantwoorden van deze en andere vragen op de gesprekskaarten kan organisaties helpen om inclusiever te worden en meer open te staan voor vrijwilligers met verschillende bagage, mogelijkheden en achtergronden. Het zal ze tegelijk helpen om te voorzien in hun behoefte aan nieuwe vrijwilligers.
Aan de hand van de gesprekskaarten kunnen medewerkers van vrijwilligersorganisaties met elkaar in gesprek over onderwerpen die voor hun organisatie relevant zijn. De vragen op de gesprekskaarten zijn vooral bedoeld als voorzet en mogelijk dienen zich tijdens het gesprek meer vragen aan. Kijk wat dat oplevert en tot welke nieuwe inzichten dat leidt en welke mogelijke acties dat vraagt.
Tips en voorbeelden
Thema’s van de gesprekskaarten zijn: flexibeler zijn, leren van ervaringen, balanceren tussen belangen van de organisatie en van de vrijwilliger, toegankelijk zijn voor nieuwe vrijwilligers, zoeken naar nieuwe vrijwilligers en je netwerk. Op de kaarten staan steeds tips en voorbeelden.
De gesprekskaarten, ofwel ‘bouwstenen’, zijn gebaseerd op goede voorbeelden en uitdagingen van acht Almeerse vrijwilligersorganisaties.
Download de gesprekskaarten hier.
Bron: Movisie